Deniz (Bir isyancının izleri ) / Turhan Feyizoğlu

 






      "Karlı  bir Şubat sabahı Ayaş'ta dünyaya             gözlerini açtığın zaman ilk işin ağlamak           olmuştu."

      Cemil Gezmiş


Turhan Feyzoğlu tarafından Deniz Gezmiş'in biyografisinin ele alındğı eser.İlk okumam 2003 senesinde olmuştu.İlk okumamda nerden bile bilirdim ki bir gün yollarımızın  yıllar sonra kesişeceğini, anne ve babasının öğretmen olarak tayin gitttikleri , onun büyüdüğü Sivas'ın Yıldızeli  kazasına öğretmen olarak atanıp aynı mücadele ruhuyla  aynı sokakları arşınlayacağımı.Bu yüzdendir ki Yıldızeli'ni ayrı bir severim.Kitabın geneline baktığımızda Deniz'i daha   iyi anlatan kitaplar da var.Ama Deniz ile ilk defa  tanışacak olanlar için ideal bir kitap.Bir devrimcinin doğuşuna ,yükselişine ve bu ülke toprakları,gençleri ve geleceğimiz adına verdiği mücadeleye şahit olacaksınız.Kitapta Deniz'i tanıyan,onunla ortak geçmişi olan,birlikte mücadele eden,gazeteci,yazar ve ailesinin anılarını da dinleme fırsatı yakalayacaksınız. 

Ben 21 sene önce bu kitabı elime aldığımda hissettiğim acı ve hüzün hâla aynı.Ne eksik ne fazla .Göz yaşları ile uğurlamıştım Deniz 'i yağlı urgana .Babamla yaşıt ,yaşasa idi belki şu anda benim yaşımda çocuğu olurdu. Türkiye daha farklı bir yer olabilirdi.En azından insanların zihniyeti daha aydınlık ve özgürlükçü olurdu diye düşünüyorum.Gel gör ki bu davada birilerinin bizler için bedel ödemesi gerekiyordu ki bu da Deniz ve arkadaşlarına denk geldi.

Okudukça üzüleceksiniz,üzüldükçe isyan edeceksiniz.Haksızlık ve adaletsizliği iliklerinize kadar hissedeceksiniz. Ve kendinizi sorumlu hissedeceksiniz .Kime mi karşı Deniz'e ,Taylan'a,Özgür',Hüseyin'e ,Yusuf'a,topluma,gençlere,geleceğe, ülkemize karşı... Sorumlu hissedeceksiniz...



"Oğlum bozuk düzen deyip duruyorsun, şu okulunu bitir ,yoksa sana ekmek kimse vermez.Diplomanı al , sonra ne istersen yap,derdim ona ...

Bana yanıtı, "Baba ' Kendisini topluma kabul ettirebilecek insanlar için diplomaya gerek yok.' "(s.85)



"Gençlik eylemleri iktidara yöneldiği anda biter."(s.140)




" Deniz'in günlüğünden 

Buradaki durumu dışardan birinin anlayacağını tahmin etmiyorum.Yalnız bu konuda değil,her konuda öyle.Olayı yaşamak gerek anlamak için.(s.129)




"Yaşasın tam bağımsız ve demokratik Türkiye! Yaşasın emperyalizme karşı dönüşen dünya hakları."(s.77)





"Sonunda idam isteği ile buraya getirildik.Türkiye'yi bu hale getiren eski yöneticilerin bütün saçları bize yüklenmek istenmektedir. Türkiye'nin bağımsızlığından başka hiç bir şey istemedik hayatımızı bu yola koyduk."(s.267)






"Sürekli kovalanan biriydi. Her insan gibi , onun da sevdiği,istediği birliktelikten mutluluk duyduğu bir kadın olabilirdi.Bira ya da şarap bardağının arkasından bir genç kıza bakma olanağı bulamadı."(s.31)






"İlhan Selçuk kaleminden :

'Yıl 1968...

Öğrencinin gözleri kor gibiydi, gizemli bir bakışla alçak sesle sordu :

Abi ne zaman olacak?

İçimden :

Kereta diye düşündüm,üniversiteye  iki yıl önce girdi,çıkıncaya kadar devrim olsun istiyor.

Sevgili bir çocuktu...

Astılar..." (s.102)





"9 Ekim 1971  Salı günü, Ankara 1 numaralı Sıkıyönetim mahkemesinde idama mahkum edilir.Yargıç Mehmet Turan eski bir geleneğe uyarak kararı imzaladıkları  kalemi kırar."(s.275)




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

1984 / GEORGE ORWELL

Agrı Dagı Efsanesi /Yaşar Kemal

Benim küçük dünyam